یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

فرش دستباف

قاليخان

فرش دستباف

۲۷ بازديد

استفاده از فرش دستبافت به‌عنوان يك زيرانداز گران‌بها و يك اثر زيباي هنري، فقط منحصر به ايران نيست، به جرئت مي‌توان گفت در سراسر دنيا كمتر خانه‌اي يافت مي‌شود كه بدون فرش باشد، خانه‌ي بدون فرش فضايي بي‌روح و سرد است، نياز به خريد اين كالا هر روز بيشتر مي‌شود.

فرش دستبافت كف‌پوشي است كه در مقابل عواملي مانند نور، پا خوردن و شست‌وشو نه تنها زيبايي، كيفيت و چشم‌نوازي خود را از دست نمي‌دهد، بلكه ارزش خود را حفظ مي‌كند. فرش‌هاي دستبافت به خاطر الياف طبيعي و لطافتي كه دارند، هنگام استراحت روي آن‌ها كمر، درد نمي‌گيرد.

اين نوع فرش در تابستان گرما و در زمستان سرما را دفع مي‌كند، درحالي‌كه فرش‌هاي ماشيني اين خاصيت را ندارند، با توجه به داشتن اليافي مانند پشم، ابريشم و پنبه، در آن‌ها الكتريسيته ساكن توليد نمي‌شود.

فرش دستبافت از نظر رنگ متنوع بوده و با هر سبك و سليقه‌اي متناسب هستند، كارشناسان فرش معتقدند ارزش و قيمت يك فرش به نقشه و رنگ، جنس نخ، تاروپود، پرز و ميزان ريز بافي و درشت بافي آن بستگي دارد، ارزش هنري آن هم به نقشه، تنوع استفاده از رنگ‌هاي طبيعي و هماهنگي رنگ‌ها در كنار هم مرتبط است.

انواع فرش دستبافت بر اساس جنس الياف:

  • قالي تمام پشم: يعني فرشي كه تار، پود و پرز آن همه از پشم باشد، اين فرش درشت‌بافت است و از ساير فرش‌هاي دستبافت ارزان‌تر است، دوام بالا، مقاوم بودن، قدرت برگشت‌پذيري پرزها بعد از پا خوردن و جذب رطوبت از ويژگي‌هاي مثبت اين فرش است.
  • قالي تمام ابريشم: همان‌طور كه از اسمش پيداست تاروپود و پرز آن از ابريشم است و به خاطر ظرافت، داراي ارزش و قيمت بالايي است. لكه‌هاي روي آن به‌راحتي تميز مي‌شود، كافي است لكه را با يك دستمال مرطوب و كمي شامپو فرش پاك كنيد.
  • قالي گل ابريشم: چله‌ي اين فرش از پشم، گل و برگ‌هاي نقشه‌ي آن نخ ابريشم و بقيه پرزها از پشم بافته شده است، نسبت به قالي تمام ابريشم ارزان‌تر است، از لحاظ ارزش هنري با فرش‌هاي تمام ابريشم قابل رقابت است.
  • قالي چله ابريشم: چله‌ي اين فرش از ابريشم است، پرزهاي آن مي‌تواند از ابريشم نباشد.
  • قالي كف ابريشم: جنس چله‌ي اين قالي از پشم است ولي تمام زمينه آن از ابريشم بافته شده است.

راه‌هاي تشخيص كيفيت فرش دستبافت

  • تقارن طرح و اندازه فرش بايد مورد توجه باشد، طرح‌هاي موجود در فرش بايد كامل باشد، طرح ناتمام از قيمت و كيفيت فرش مي‌كاهد.
  • بررسي فرش در نور طبيعي ضرورت دارد، رنگ فرش در جهت خواب آن تيره‌تر از رنگ آن در جهت عكس است، هرگونه اختلاف رنگ بين انتها و ابتداي پرزها نشانه‌ي رنگ شدن پرزها با جوهرهاي شيميايي است، اگر يك تكه پارچه مرطوب را روي قسمت‌هاي رنگي بكشيد، ميزان رنگ دهي پرزها مشخص مي‌شود.
  • پرز فرش بايد بادوام، درخشان و منعطف باشد، فرش‌هاي با پرز نرم نسبت به فرش‌هاي با پرز ضخيم دوام كمتري دارند.
  • پوسيدگي يا رفو شدن فرش از پشت آن قابل تشخيص است، قسمت‌هاي رفو شده زبرتر و محكم‌تر از ساير نقاط است، با تا كردن صداي شكستگي فرش پوسيده قابل شنيدن است.
  • ارتفاع پرزهاي فرش بايد به يك اندازه و فاقد موج باشد، اگر پرزها را با دست مالش بدهيد، متوجه نامنظم بودن ارتفاع پرزها خواهيد شد، اين بي‌نظمي ناشي از عدم پرداخت صحيح است.
  • با نگاه كردن به پشت فرش مي‌توان از كيفيت بافت آن مطلع شد، تعداد گره‌ها، نحوه تراكم، يكنواختي طرح، كم بافي و شمارش دقيق گره‌ها از پشت فرش قابل تشخيص است.
  • به دورگه بودن رنگ زمينه‌ي فرش دقت كنيد، ممكن است رنگ قسمت بالاي زمينه و پايين آن متفاوت باشد، اين مورد را زير نور بررسي كنيد زيرا داشتن اين ايراد قيمت فرش را كاهش مي‌دهد.
  • طرح‌ها و گل‌هايي كه در بافت فرش به كار مي‌روند، داراي اندازه‌ي استاندارد هستند كه نقص و ايراد آن‌ها تنها توسط كارشناسان و بافندگان فرش قابل تشخيص است.

تا اينجا با چند نكته درباره انتخاب و خريد فرش دستبافت آشنا شديم. در ادامه ليستي از ۲۵ فرش دستبافت زيبا، ارزان، با كيفيت و محبوب در بازار ايران را براي شما آماده كرده ايم. همه اين فرش ها از كيفيت بالا و قيمت مناسبي برخوردار هستند. فراموش نكنيد كه با كليك روي تصوير يا دكمه زير هر آيتم، مي توانيد تصاوير و اطلاعات بيشتري را درباره فرش به دست بياوريد.

براي كسب اطلاع بيشتر و آشنايي با انواع فرش دستباف و قيمت هاي آن به سايت قاليخان مراجعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.