یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

بهترين فرش دستباف براي كدام شهر است؟

۳۲ بازديد

فرش دستباف ايران از زمان‌هاي بسيار دور شهره جهان بوده است. در افسانه‌ها و داستان‌ها هر جا سخن از ثروت و مِكنَت يا حسن سليقه بوده يك فرش ايراني در آن مي‌درخشيده است. اما ما ايرانيان به دليل هميشه در دسترس بودن فرش دستبافت، كمتر به خود زحمت داده‌ايم تا اين كالاي مهم ايراني كه برآيند فرهنگ و سنت ماست را بشناسيم. نه تنها در جهان كه حتي در ايران هم مردم بسياري از نقوش ايراني را نمي‌شناسند. اينكه فرش دستباف كدام شهر بهتر است سوالي نيست كه بتوان در يك يا دو كلمه پاسخ داد. آنكه تبريزي است مي‌گويد فرش تبريز و آنكه اصفهاني است فرش اصفهان را بهترين مي‌داند. تقريبا هر منطقه از ايران فرش دستباف با طرح و مشخصات خاص خود را دارد، فرش اراك پرز بلند و پشمي و كلفت است و قاليچه قم تمام ابريشم ظريف و لطيف.يكي علاقه مند به فرش كرمان با نقش درشت و پرزهاي بلند كه به قول معروف هرچه پا ميخورد زيباتر مي‌شود و ديگري فرش قشقايي با طرح ساده را ميپسندد. پس دقيقا نمي‌شود گفت فرش دستباف كدام شهر بهتر است اما مي‌توان گفت كه فرش برخي از مناطق ايران داراي شهرت و طرفداران بيشتري هستند.

چگونه مي‌شود يك فرش دستباف خوب را تشخيص داد؟
خوب بودن فرش دستباف ريزه‌كاري‌هاي بسياري دارد كه بيشترشان در حد تشخيص يك غيرمتخصص نيست. اما نكاتي هم هست كه شما به عنوان يك فرد غير متخصص مي‌توانيد تشخيص دهيد. كارشناسان قالي معتقدند كه ارزش هنري يك فرش دستباف به ميزان استفاده از رنگ‌هاي طبيعي و هماهنگي قرار گرفتن اين رنگ‌ها در كنار هم بستگي دارد. اما قيمت فرش دستباف به ريزي و درشتي بافت، نقشه و رنگ و جنس تار و پود آن بسته است.

شما مي‌توانيد هنگام خريد فرش دستباف به اين نكات توجه كنيد:
1. اندازه فرش.
2. تراكم فرش.
3. تقارن شكل و رنگ، همه طرح ها كامل باشد.
4. يكنواختي رنگ و اندازه و كلفتي پرزها.
5. اندازه فرش نبايد بيش از دو سه سانتيمتر با اندازه استاندارد فرق داشته باشد.
6. فاصله ترنج تا لبه‌هاي فرش بايد يكسان بوده و نقش قرينه باشد.
7. وقتي دست در جهت خلاف خواب فرش بكشيد مي‌توانيد ببينيد كه رنگ يكدست است يا نه.
8. رنگ سر و ته ريشه ها نبايد فرق داشته باشد و گرنه از رنگ شيميايي استفاده شده است.
9. تراكم فرش را از پشت آن مي‌توان تشخيص داد كه مثلا در يك سانتي متر مربع چند گره وجود دارد.
10. هرچه ارتفاع پرزها بيشتر باشد دوام فرش هم بيشتر است البته بستگي به نوع گره فرش نيز دارد.

بهترين مكان براي خريد فرش دستباف

بهترين مكان براي خريد فرش دستباف كه قيمت و كيفيت مناسب داشته باشد، بسيار پر اهميت است. در قديم شايد يكي از سخت‌ترين و پر استرس‌ترين خريدها خريد فرش دستباف بوده است. بيشتر مردم به آشنايان خود رجوع مي كردند چرا كه هزينه بسيار بايد پرداخت مي شد و تشخيص فرش خوب سخت بود . مردم معتقد بودند كه به هر كسي نمي‌شود اعتماد كرد و هنوز هم برخي همين گونه فكر مي‌كنند. در بالا برخي از روشهاي تشخيص فرشِ خوب توضيح داده شد اما در نهايت كاري تخصصي است. براي خريد فرش چندين نكته بايد در نظر گرفته شود تا بتوان تعيين كرد بهترين مكان براي خريد فرش دستباف كجاست. نخست اينكه شما حتما بايد بدانيد در چه حدي مي‌توانيد هزينه كنيد و نقش و طرح و رنگ مورد نظرتان لااقل تا حدودي معلوم باشد. بايد بدانيد فرش با چه دوامي احتياج داريد. در هر شهري بازار يا بازارهاي فرش وجود دارند. در شهرهاي كوچك راحت‌تر است زيرا كه معمولا فقط يك بازار مخصوص فرش هست اما در شهرهاي بزرگ ممكن است با بيش از يك بازار مواجه شويد و كار مشكل‌تر شود، بنابراين بهتر است از آنچه ميخواهيد اگاه بوده و بدانيد هر بازار بيشتر چه فرش‌هايي را ارائه مي‌دهد. اصفهان يميتواند بهترين مكان‌ها براي خريد فرش دستباف باشد. اصفهان و شهرستان‌هاي اطرافش يَد طولايي در صنعت فرش دارند و در بازار حكيم اصفهان شما با تنوع بسيار گسترده در كنار قيمت مناسب روبرو خواهيد شد. فرش فروشي كلاهدوزان واقع در بازار حكيم واقع در خيابان سپه ، با تجربه چند نسل از يك خانواده، مي‌تواند در اين انتخاب سخت ياريتان كند.

Best handmade carpet city 1

بهترين فرش مال كدام شهر است
بهترين فرش مال كدام شهر است به اين نكته بستگي دارد كه آيا منظور فرش دستباف است يا فرش ماشيني؛ زيرا كه فرش يعني چيزي كه بر زمين گسترده مي‌شود و مي‌تواند شامل جاجيم و حصير هم شود. اما قالي همان فرش دستباف است. اگر نگران سلامتي خود و كودكانتان هستيد ما قالي را پيشنهاد مي‌دهيم. بهترين فرش دستباف براي شما بستگي به اين دارد كه شما فرش را در چه فضايي مي‌خواهيد مورد استفاده قرار دهيد. مثلا فرش با پرز كوتاه يا ابريشم و با رنگ روشن بهتر است براي نشيمن يا اتاق كودكان استفاده نشود. ديگر موضوع نقش فرش است. نقش فرش‌ها گاه مخصوص يك منطقه‌اند اما اكنون نقش‌هاي مشترك در مناطق مختلف هم بافته مي‌شود. مثلا در مكاني كه مبل اسپرت و وسايل مدرن جوان پسند قرار دارد فرش لچك ترنج هماهنگي ندارد اما فرش‌هاي خشتي يا نقش‌هاي عشايري پيشنهاد خوبي است. نقش‌هاي اسليمي و لچك ترنج و گل عباسي بيشتر براي فضايي كلاسيك مانند پذيرايي يا كتابخانه مناسب است.

فرش دستباف از كجا بخرم؟
فرش دستباف از كجا بخرم. فرش دستباف ايراني تاريخ دور درازي دارد و شهرهاي زيادي در اين صنعت نامدار هستند. تبريز، اصفهان، نايين، كاشان، كرمان، فارس و ... همگي فرش‌هايي زيبا و خاص خود دارند كه در بافت و رنگ متفاوتند. همچنين فرش ايراني داراي طرح هاي بسياري است.

 براي خريد و اطلاعات بيشتر درباره ي فرش دستباف به سايت قاليخان مراجعه كنيد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.