بايدها و نبايدهاي شستن فرش دستباف در منزل

۳۱ بازديد

آلوده شدن و كثيفي فرش در منزل امري اجتناب ناپذير ميباشد به خصوص اگر در منزل تان كودك هم داشته باشيد . كثيفي فرش سبب كاهش جلوه و زيبايي آن ميشود بنابراين شستشو و نظافت فرش امري ضروري است و اصول و قواعد خاص خود را دارد به خصوص اگر فرش شما دستبافت باشد.

شستشو و نظافت فرش دستباف ، اصول و قواعد خاصي دارد كه با رعايت آنها كيفيت اوليه ي فرش حتي بعد از شستن نيز حفظ مي شود و همچنين سبب مي شود كه فرش دستبافت كيفيت اوليه خود را از دست ندهد و تا حد امكان خصوصيات ظاهري و ساختماني خود را حفظ كند.

اما اگر كار شستشو به درستي انجام نشود ، فرش شما خصوصيات ظاهري خود را از دست مي دهد و به ساختار آن آسيب وارد مي گردد. 

شستن فرش دستباف

بهترين روش شستن فرش دستباف در خانه

غبارگيري قبل از شستن فرش دستباف

در مرحله اول قبل از شستشو بايد فرش را غبارگيري نمود . غبارگيري به دو روش انجام مي شود:

غبارگيري معمولي:

در اين روش براي زدودن گرد و خاك ، فرش را مي تكانند و يا با چوب بر پشت قالي مي كوبند تا گرد و خاك آن خارج شود. ضربات چوب نبايد آن قدر محكم باشد كه به بافت فرش لطمه بزند. اگر فرش شما كمي كهنه و قديمي باشد و يا رفو شده باشد هر گونه ضربه شديدي باعث وارد شدن آسيب هاي جبران ناپذيري به فرش ميشود.

سپس با جارويي چوبي فرش را طوري جارو مي كنند كه تار و پود قالي گسيخته نشده و به بافت آن لطمه وارد نشود.هنگام غبار روبي فرش از كوبيدن فرش بر زمين خودداري كنيد.امروزه كه براي نظافت خانه از جاروبرقي استفاده مي شود، گرد و غبار زيادي درون فرش باقي نمي ماند كه به غبارگيري نياز باشد.

غبارگيري مكانيكي:

اين كار را در منزل نمي توان انجام داد و فقط در كارخانجات با توجه به كيفيت فرش انجام مي گيرد. فرش هاي داراي گرد و غبار را قبل از شستشو غبارگيري كنيد زيرا گرد و غبار در حين شستشو تبديل به گل شده و در مغز فرش باقي مي ماند و به مرور زمان سبب پوسيدگي فرش مي گردد.

مواظب باشيد فرش رنگ پس ندهد

براي شستشوي فرش اطمينان يابيد كه فرش رنگ پس نمي دهدزيرا رنگ دادن آسيب جدي به فرش دستبافت شما وارد مي كند.فرش هاي دستبافت كيفيت هاي متفاوتي دارند و بعضي از آنها (بيشتر رنگ هاي تيره رنگ پس مي دهند؛ مانند لاكي، سبزهاي تيره، سرمه اي، مشكي، آبي)رنگ پس مي دهند .

براي تشخيص اينكه فرش رنگ پس مي دهد يا خير، يك دستمال سفيدرنگ را با آب نيمه گرم خيس كنيد و به قسمت هايي از پرز فرش بكشيد اگر اين دستمال رنگي شد پس فرشتان رنگ مي دهد پس بايد هنگام شستشوي آن نكاتي را رعايت نماييد.

فرش دستبافت را كه رنگ پس مي دهند را از قبل خيس نكنيد زيرا قسمت هاي روشن فرش نيز رنگي خواهد شد.

رنگ پس دادن فرش دستباف

طرز شستن فرش دستباف در خانه

مراحل :

هنگام شستشوي فرش در خانه اين نكات را رعايت نماييد:

فرشتان را با آب سرد بشوييد

فرشتان را پس از غبارگيري روي زمين سخت، سيماني، موزاييك يا زمين شيب دار انداخته و كار شستشو را شروع كنيد.

براي شستشوي فرش جريان آب بايد در دماي معمولي و به صورت دوش باشد. چنانچه بخش نكات خانه داري نمناك اشاره كرده است هيچگاه فرش دستبافت يا ماشيني را با آب گرم نشوييد.

شستشوي فرش دستبافي كه رنگ مي دهد با آب گرم سبب مي شود رنگ پس داده شده در قسمت هاي روشن فرش تثبيت شود بنابراين رنگبرداري آن سخت و پرهزينه است.فرش هايي كه چله آنها از پشم و ابريشم يا گره هاي ابريشمي است پس از شستشو كيفيت شان كاهش مي يابد.

استفاده از شوينده مناسب

در شستشوي فرش از شوينده هاي خنثي مانند پودر دستي كه در آب حل شده باشد، شامپوي فرش استفاده نماييد و براي زدودن چربي روي فرش نيز بهتر است از مايع ظرفشويي يا پودر صابون حل شده استفاده نماييد و هيچگاه از مواد قليايي براي شستن فرش استفاده نكنيد.

طريقه آبگيري و خشك كردن فرش دستباف در خانه

فرش دستبافي را كه رنگ مي دهد را پس از شستشو لوله نكنيد و آن را ابتدا با پارو آب گيري نموده و پرز آن را با دستمال نخي يا حوله اي بگيريد و يك ساعت به همان حالت روي زمين قرار دهيد تا آب آن خارج شود و قسمت هايي كه رنگ پس مي دهد با قسمت هاي ديگر فرش تداخل پيدا نكند. اينگونه فرش رطوبت خود را از دست مي دهد و آماده پهن كردن مي شود.

دقت كنيد كه هيچگاه پس از لوله كردن فرش درون آن آب نگيريد و هنگام پهن كردن فرش دوباره روي ريشه آن آب نگيريد زيرا ريشه هاي آن حتما زرد خواهد شد. فرش نيمه مرطوب خود را از پشت، در نور غيرمستقيم خورشيد و در معرض هوا پهن كنيد.

مرتب نمودن خواب فرش

براي اينكه تمام طرح هاي فرش خشك شده شما سر جاي خود قرار بگيرد و فرش شما زيبا و شكيل تر و تميز ديده شود ، با جاروي چوبي يا برس سرفرش را به سمت خواب فرش جارو يا برس بزنيد .جاروبرقي نزنيد زيرا به صورت رفت و برگشت روي فرش كشيده مي شود و خواب فرش را به هم مي ريزد و از زيبايي فرش مي كاهد.

تميز كردن فرش دستباف

درست كردن خواب فرش با برس

طريقه صحيح استفاده از شامپوي فرش:

فرش را جارو كنيد

روي فرش را قبل از شامپو فرش كشيدن جارو كنيد.

طريقه درست كردن شامپو فرش

درون ظرفي 2 فنجان شامپو فرش و 1 الي 2 ليتر آب بريزيد و خوب هم بزنيد تا كف كند .

طريقه كشيدن شامپو فرش

با يك تور يا اسفنج كف شامپو فرش را خيلي آرام روي فرش بماليد نيم ساعت صبركنيد و روي فرش راه نرويد.

درست كردن جهت خواب فرش

يك دستمال زبر و يا تور پرده را پس از نيم ساعت براي درست كردن جهت خواب فرش روي آن بكشيد و سپس با يك جاروي چوبي فرش را به سمت خواب آن جارو بزنيد. با يك برس قديمي فرش خود را شانه كنيد تا پرزها سر جاي خود قرار بگيرند و فرش شما نرم و زيبا ديده شود.

شستشوي فرش دستباف در خانه

شستن فرش دستباف با شامپو فرش

نكاتي مهم هنگام استفاده از شامپو فرش

هرگز از آب شامپو فرش استفاده نكنيد و براي تميز نمودن فرشتان فقط كف آن را روي فرش بماليد زيرا در صورت استفاده از آب آن ، فرش لوچ و چسبنده شده و ديرتر خشك مي شود و ريشه هاي فرش به دليل رسيدن رطوبت به آن به مرور زمان مي پوسند .

كف شامپو فرش آلودگي روي فرش را در خود حل مي كند و ظرف نيم ساعت در مجاورت اكسيژن هوا ناپديد مي شود پس در اين مدت روي فرش راه نرويد.

هنگام شامپو فرش كشيدن كارتان را از قسمت بالاي فرش آغاز كنيد تا مجبور نباشيد روي قسمت هايي كه كف شامپو را ماليده ايد، راه برويد.

براي خريد و اطلاعات بيشتر به سايت قاليخان مراجعه كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.