یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

چرا بايد از فرش دستباف استفاده نماييم؟

۲۹ بازديد

ازآنجايي‌كه فرش دستباف در ايران قدمتي بيش از ۲۰۰۰ سال دارد، با ثبت در يونسكو خلاقيت هنر ايراني را به جهانيان نشان داده و به‌عنوان يك صنعت نجيب، هنر زيبا و نمادي از فرهنگ اصيل ايراني كه آوازه‌اش جهان را پر كرده است، جايگاه خوبي را در اين ميان به دست آورده است. مردان و زنان هنرمند بسياري در استان‌ها و شهرهاي كشور با دستان تواناي خود در رونق بخشي و حفظ اين هنر به‌عنوان يك ارزش ديرين نقش مؤثري داشته‌اند.

 

قالي كرمان بسيار خوش نقشه و يونيك

مزاياي استفاده از فرش دستباف

الياف طبيعي فرش دستباف

ازآنجايي‌كه فرش دستباف  از الياف طبيعي بافته شده است، طبيعتي گرم دارد و در نتيجه، راه رفتن و يا چهار دست و پا رفتن و غلت خوردن كودكان روي آن، نه‌تنها برايشان ضرر ندارد، بلكه بسيار مطلوب و مفيد نيز هست. استفاده از الياف طبيعي در توليد فرش دستباف به حفظ سلامت جسماني افرادي كه روي آن راه مي‌روند، كمك خواهد كرد. پرزهاي پشمي قالي به دليل داشتن خاصيت الاستيك خود، نقش يك تشك استاندارد را ايفا مي‌كند.

طرح‌ها و رنگ‌هاي طبيعي و بسيار زيباي به كار رفته براي بافت فرش‌هاي ايراني چشم هر بيننده‌اي را مسحور مي‌كنند. علاوه بر اين موارد، استفاده از مصالح طبيعي در دكوراسيون داخلي منزل، با روح و روان آدمي سازگارتر است و آرامش خاصي را به او مي‌بخشد.

 

قالي كاشمر زيرخاكي / خريد فرش

فرش دستباف الكتريسيته ساكن توليد نمي‌كند

براي بافت فرش دستباف موادي مانند پشم، كرك، ابريشم و پنبه به‌عنوان مواد اوليه استفاده شده‌اند و به همين دليل، هيچ‌گاه الكتريسيته ساكن در آن ايجاد نمي‌شود. اين مزيتي است كه در مقايسه با بسياري از كف‌پوش‌هاي ديگر ملموس و قابل‌توجه است.

 

فاليچه جوزان ملاير

 

حفظ ميراث فرهنگي ايراني

به‌طور طبيعي، هر ملتي يك كالاي نمادين دارد كه مي‌تواند بخشي از سابقه فرهنگي و هنري آن كشور را به مردم دنيا معرفي كند. فرش دستباف نماد ملت ايران در بين اقوام دنيا است. مردم دنيا ايران را با قالي آن مي‌شناسند. مردم كشورمان مي‌توانند با خريد فرش‌هاي نفيس دستباف ايراني به حفظ ميراث فرهنگي كشورمان كمك بسيار ارزشمندي كرده  و باعث ترويج فرهنگ اصيل ايراني شوند.

 

قالي تبريز ٣٥ رج

 

سرمايه‌گذاري و صرفه‌جويي در خريد فرش دستباف

شايد بين افراد اين تصور غلط وجود داشته باشد كه چون فرش دستباف از فرش‌هاي ماشيني گران‌تر است، براي خريد آن هزينه زيادي پرداخت مي‌كنند. اما اين تصور كاملاً اشتباه است. همان‌طور كه مي‌دانيد – و شايد خودتان هم اين‌طور باشيد – بسياري از خانواده‌ها هر چند سال يك بار فرش‌هاي ماشيني را عوض مي‌كنند. درواقع، پولي كه در هر سال براي خريد فرش ماشيني هزينه مي‌كنند، نه‌تنها هيچ رشدي نداشته بلكه كاملاً مصرف شده است. درحالي‌كه با خريد يك فرش دستباف قيمت آن با گذشت زمان بيشتر مي‌شود. درواقع، فرش دستباف به‌عنوان يك كالا براي سرمايه‌گذاري خانواده به شمار مي‌رود.

ارزش فرش دستباف ايراني روندي افزايشي دارد. خريد فرش دستباف هزينه نيست، بلكه سرمايه‌گذاري است؛ با خريد فرش‌هاي نفيس دستباف مي‌توانيد پول نقد خود را به سرمايه‌گذاري مطمئن تبديل كنيد. اگر درآمدتان آن‌قدر نيست كه بتوانيد تمام خانه خود را با فرش دستباف بپوشانيد، مي‌توانيد قسمت‌هايي را كه بيشتر در معرض رفت و آمد، نشستن و خوابيدن است با قاليچه‌هاي دستباف كوچك فرش كنيد.

 

با خريد فرش دستباف به توليد بيشتر آن كمك كنيد

با آراستن خانه‌هاي خود با فرش دستباف به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم از صنعت فرش دستباف حمايت مي‌كنيد و باعث افزايش نرخ توليد و اشتغال خواهيد شد. در كشور ما، به‌طور سالانه ۵ ميليون مترمربع فرش دستباف توليد و به بازار عرضه مي‌شود.

رونق بافت قالي ايراني باعث رونق بخش كشاورزي و دام‌پروري و بيشتر صنايع به‌ويژه، صنعت نساجي خواهد شد. صادرات قالي دستباف ارزآوري قابل‌توجهي خواهد داشت و باعث رونق بخشي به اقتصاد كل كشور خواهد بود.

 

نمونه اي از يك مدل زيباي فرش

 

عمر طولاني فرش‌هاي دستباف

قالي دست‌باف نسبت به ساير پوشش‌هايي كه براي خانه‌ها استفاده مي‌شوند، عمر طولاني‌تري داشته و در نتيجه‌ي شستشو درخشش خود را از دست نمي‌دهد. قالي دستباف تنها كف‌پوشي است كه بر اثر پا خوردن، نور و شست و شو زيبايي‌هايش مضاعف مي‌شوند و هيچ‌گاه چشم‌نوازي خود را از دست نمي‌دهد؛ علي‌الخصوص، اگر اين قالي با استفاده از مواد رنگ‌زاي طبيعي رنگ شده باشد.

 

قاليچه ايراني

 

قابليت رفوگري و ترميم فرش‌هاي دستباف

يكي از مزاياي مهم و برجسته فرش‌هاي دستباف اين است كه اگر دچار آسيب شوند، به‌راحتي مي‌توان آن را ترميم كرد و بخش‌هاي آسيب‌ديده را مي‌توانيد با خيالي راحت به رفوگر بسپاريد. براي رفوگري فرش به مهارت خاص و تجربه كافي نياز است و افرادي كه در اين زمينه فعاليت دارند، غالباً سابقه طولاني در بخش‌هاي مختلف توليد فرش دارند. عمليات تكميلي و رفو بر روي فرش‌ها براي رفع عيوب ناشي از بيدخوردگي، پارگي، پوسيدگي، ساييدگي و سوراخ شدن انجام مي‌شوند.

 

قاليچه برچلو همدان

قاليشويي طُرّه

قاليشويي طُرّه مجري انواع خدمات مربوط به فرش ماشيني و فرش دستباف از قبيل خريد و فروش فرش، شستشو، مرمت و رفوي فرش و غيره در اين مقاله اطلاعاتي را در مورد  فرش دستباف  برايتان فراهم كرده است. براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانيد با استفاده از بخش تماس با ما با كارشناسان ما تماس گرفته و با آن‌ها مشورت كنيد. خدمات متنوع ما را مي‌توانيد در بخش خدمات مشاهده كنيد. براي آگاهي از ساير موارد نيز مي‌توانيد به صفحه اول وب سايت ما مراجعه كنيد.

منتظر دريافت نظرها و پيشنهادهاي سازنده شما هستيم.

 براي اطلاعات بيشتر به سايت قاليخان مراجعه كنيد .

 

مدلي از فرش دستباف ايراني

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.