یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

ويژگي هاي يك فرش دستباف

۲۵ بازديد

فرش دستباف نماد ملت ايران

هر ملتي يك كالاي نمادين دارد كه دنيا آن ملت را با ذكر آن كالا بياد مي آورد؛ فرش دستباف نماد ملت ايران در بين اقوام است و جهان ايران را با فرش دستباف آن و فرش دست باف را با ايران مي‌شناسد.

كارشناسان فرش سراسر دنيا مي گويند فرش دستباف ايراني بهترين و زيباترين نوع فرش در دنياست. باستان شناسان و متخصصان اعتقاد دارند تاريخچه بافت و توليد فرش در ايران به دوران صفويه (۱۷۳۶ ۱۵۰۱ ميلادي) برمي گردد. پژوهشگران معتقدند كه قرن ۱۶ و ۱۷، آغاز شكوفايي هنر فرشبافي در ايران بوده است.

 

حدود يك سوم فرش دستباف كل دنيا در ايران بافته مي شود و ۳۰ درصد از بازار صادرات فرش دستباف در دنيا، در دست كشور ماست. اگر مي خواهيد فرش دستباف بخريد يا تصميم داريد فرش دستباف تان را عوض كنيد، بهتر است قبل از اين كار نكته هايي را كه براي خريد فرش دستباف خوب لازم است، بدانيد.

 

ويژگي هاي يك فرش دستباف خوب

1. يك فرش‌ دستباف ايراني در سه قالب اصلي ترنج، خشتي و افشان بافته مي‌شود كه لچك ترنج بيش از همه طرفدار دارد و اكثر فرش‌هايي كه در خانه‌هاي ايرانيان مي‌بينيد طرح ترنج است كه حاشيه‌هايي پهن در اطراف و طرح‌هاي بيضي و دايره‌اي در ميانه دارد و اين طرح در فرش هاي دستباف، از معماري دوره اشكانيان الهام‌گيري شده است.

 

2. فرش دستباف علاوه‌ بر ارزش هنري والاتري كه نسبت به فرش ماشيني دارد ويژگي‌هاي برتر ديگري هم دارا است. به طور كلي يك فرش دستباف، از دور و نزديك جلوه خوبي دارد و درخشنده‌ است.

 

3. از ويژگي هاي يك فرش دستباف اين است كه در فرش دستباف، چند سانتي متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت هاي بالا و پايين وجود دارد كه در واقع اين يكي از مشخصات فرش دستباف است و عيب به شمار نمي رود، اما در صورتي كه در قاليچه هاي كوچك به چشم مي آيد. با تا كردن فرش دستباف از قسمت مياني مي توانيد از تقارن آن اطمينان پيدا كنيد.

 

4. تقارن رنگ از ديگر ويژگي هاي يك فرش دستباف است كه بايد به آن توجه كرد. هنگام خريد فرش دستباف به تقارن رنگ در قسمت هاي متقارن توجه كنيد و حتما در نور طبيعي آن را بررسي كنيد، اين نكته را در نظر بگيريد كه رنگ فرش دستباف در جهت خواب آن تيره تر به نظر مي رسد. حواستان باشد كه اشكال و هندسه طرح جايي ناتمام نمانده باشد.

5. از ديگر ويژگي هاي يك فرش دستباف كه مي توان به آن اشاره كرد اين است كه پرز فرش دستباف بايد درخشان و انعطاف پذير باشد. اگر قسمت انتهايي پرز با رنگ سطح فرش دستباف اختلاف داشته باشد، نشانه اين است كه با رنگ هاي جوهري فرش را رنگ كرده اند و ممكن است رنگ بدهد. يك فرش دستباف با پرز خشن سخت تر تميز مي شود.

6. فرش دستباف تنها كف پوشي است كه بر اثر پا خوردن، نور و شست و شو زيبايي هاي آن مضاعف گرديده و هيچ گاه چشم نوازي خود را از دست نمي‌دهد كه اين يكي از ويژگي هاي فرش دستباف است. بالاخص اگر كه فرش دستباف با استفاده از مواد رنگزاي طبيعي رنگ شده باشد. فرش دستباف هر چه بيشتر پا بخورد و هرچه بيشتر بماند ارزش مالي و هنري‌اش بيشتر مي‌شود.

 

7. يكي از ويژگي‌هاي يك فرش دستباف اين است كه در تابستان سرد است و در زمستان گرم، اما فرش ماشيني به خاطر مواد پلاستيكي‌اش اين ويژگي را ندارد.

8. مساله ديگر در مورد رنگ فرش دستباف است. براي اينكه خيالتان راحت شود كه يك فرش دستباف مرغوبي خواهيد خريد قبل از پرداخت وجه به فروشنده با يك دستمال نمدار روي قسمتي از فرش دستباف بكشيد، اگر رنگ فرش دستباف مصنوعي باشد فرش به دستمال رنگ مي‌دهد.

 

9. از ويژگي هاي يك فرش دستباف اين است كه در بافت آن از الياف طبيعي استفاده شده است. يقين داشته باشيد كه چون مواد تشكيل دهنده فرش دستباف از طبيعت گرفته شده و به هيچ وجه از الياف مصنوعي استفاده نمي شود به تامين سلامت جسماني شما كمك خواهد كرد. بايد گفت برخي الياف مصنوعي براي بيماري‌هايي مانند آسم خطرناك اند، حساسيت بر انگيز بوده و براي كودكان نيز زيان آورند. اما الياف طبيعي در فرش دستباف هيچگونه حساسيتي بوجود نمي‌آورند.

 

10. طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع فرش دستباف آرامش روحي و رواني شما را تامين و موجبات لذت بردن در زندگي را براي شما فراهم مي نمايد كه اين خود از ويژگي هاي يك فرش دستباف است. شما مي‌توانيد از ميان هزاران طرح و نقشه رايج در فرش دستباف ايراني و با رنگبندي‌هاي بسيار متنوع آنچه را كه باب طبع شماست و از ديدن آن لذت مي‌بريد انتخاب نماييد.

 

11. با توجه به استفاده از پشم و ابريشم و پنبه به عنوان مواد اوليه در قالي دستباف هيچگاه شاهد توليد الكتريسيته‌ي ساكن از فرش دستباف نخواهيد بود، كه اين از ويژگي هاي يك فرش دستباف است و مزيتي است كه نسبت به بسياري از كف پوش هاي ديگر ملموس و قابل توجه است.

 

12. از ديگر ويژگي هاي يك فرش دستباف عمر و ماندگاري آن است. فرش دست باف نسبت به همه ي كف پوش‌هاي ديگر از عمر چند برابري برخوردار بوده و قابليت بسيار بالايي براي پاكيزگي و تنظيف دارد.

براي خريد فرش دستباف و اطلاع بيشتر به سايت قاليخان مراجعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.