شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

ويژگي هاي يك فرش دستباف خوب و با كيفيت

۲۸ بازديد

فرش دستباف

فرش دستباف به عنوان كالاي نمادين كشور ايران است تا جايي كه وقتي نام فرش در سراسر دنيا به زبان مي آيد كشور ايران در ذهن ها تداعي مي شود چرا كه بهترين و زيباترين فرش ها در جهان فرش هاي دستباف ايراني است .اما متاسفانه در سالهاي اخير فرش دست باف نسبت به گذشته كمتر خريداري مي شود .

در گذشته فرش دستباف حرف اول را ميزد و به عنوان پس اندازي براي آينده محسوب مي شد كه با گذشت زمان و كهنه شدن به ارزش آن افزوده شده و گرانبهاتر مي شد.امروزه به دليل قيمت گران فرش دستباف و مقايسه قيمت آن با فرش ماشيني توان خريد اين فرش از عهده بسياري از افراد بر نمي آيد .

اما خريد فرش دست باف به اين خاطر كه عمر طولاني دارد و با پا خوردن به قيمت آن افزوده مي شود و شما مي توانيد آن را به عنوان پس اندازي براي آينده در نظر بگيريد بسيار به صرفه است .

همچنين با خريد اين هنر ارزشمند نه تنها قدردان هنرو هنرمند توليد كننده آن هستيم بلكه به سلامت خود نيز كمك كرده ايم چون فرش دستبافت انرژي دهنده و ضدآلرژي است. شما را با خصوصيات فرش دست باف آشنا مي كنيم.

فرش دستباف

فرش دستباف نماد ملت ايران

فرش واژه اي عربي به معناي زمين است و در زبان فارسي به معناي مفاهيمي مانند گسترده شدن، زيرانداز و كفپوش است. تاريخچه بافت و توليد فرش در ايران به دوران صفويه (1736 1501 ميلادي) برمي گردد. قرن 16 و 17، آغاز شكوفايي هنر «فرش»بافي در ايران است.

حدود يك سوم فرش دستباف كل دنيا در ايران بافته مي شود و 30 درصد از بازار صادرات فرش دستباف در دنيا، در دست كشور ماست. فرش دستباف ايراني در سه قالب اصلي ترنج، خشتي و افشان بافته مي شود كه لچك ترنج طرفدار زيادي نسبت به باقي طرح ها دارد و اكثر فرش هاي موجود در خانه هاي ايرانيان طرح ترنج است كه در اطراف حاشيه هايي پهن و در وسط طرح هاي بيضي و دايره اي دارد و اين طرح در فرش هاي دستباف، از معماري دوره اشكانيان الهام گيري شده است. اگر مي خواهيد فرش دستباف بخريد ، بهتر است قبل از اين كار نكته هايي را كه براي خريد يك فرش دستباف خوب لازم است، بدانيد.

فرش دستباف با كيفيت

خصوصيات فرش دستباف

جلوه زيبا و درخشنده بودن

فرش دستباف  نسبت به فرش ماشيني از ارزش هنري والاترو ويژگي هاي برتري برخوردار است و از دور و نزديك جلوه زيبايي دارد و درخشنده مي باشد.

اختلاف در ابعاد

يكي از مشخصات فرش دستباف اين است كه درابعاد آن در قسمت هاي بالا و پايين چند سانتي متر اختلاف وجود دارد . اين ويژگي عيب به شمار نمي رود، اما در قاليچه هاي كوچك ممكن است به چشم آيد. اگر مي خواهيد از تقارن فرش اطمينان يابيد فرش دستباف را از قسمت مياني تا كنيد و اختلاف قسمت بالا و پايين فرش را دريابيد.

تقارن رنگ

ويژگي هاي يك فرش دستباف تقارن رنگ آن است. زمان خريد فرش دستباف در نور طبيعي رنگ آن را بررسي كنيد و به تقارن رنگ در قسمت هاي متقارن توجه نماييد . بايد بدانيد كه رنگ فرش دستباف در جهت خواب آن تيره ترديده مي شود. دقت كنيد اشكال و هندسه طرح جايي نيمه كاره باقي نمانده باشد.

رنگ هاي فرش دستباف

تركيب رنگ هاي زيبا در فرش دستباف

خصوصيات و راهنماي خريد فرش دستباف

انعطاف پذير بودن پرز فرش

از خصوصيات يك فرش دستباف درخشان و انعطاف پذير بودن پرز فرش دستباف است. در خريد فرش دستباف دقت كنيد كه رنگ سطح فرش دستباف با قسمت انتهايي پرز اختلاف نداشته باشد، زيرا اختلاف داشتن رنگ ها نشانه اين است كه با رنگ هاي جوهري فرش را رنگ كرده اند و ممكن است اين فرش با شسته شدن رنگ بدهد. اگر پرزهاي فرش دستباف خشن باشد فرش سخت تر تميز خواهد شد.

بالارفتن ارزش مالي و هنري با پا خوردن

يكي از ويژگي هاي فرش دستباف اين است كه فرش دستباف هر چه بيشتر پا بخورد و هرچه بيشتر بماند ارزش مالي و هنري اش بيشتر مي شود زيرا اين فرش با پا خوردن ، نور و شست و شو زيبايي هايش بيشتر شده و چشم نوازي آن از دست نمي رود مخصوصا اگر اين فرش با مواد رنگزاي طبيعي رنگ شده باشد.

بكار رفتن الياف طبيعي در آن

يكي از ويژگي هاي متفاوت فرش دستباف نسبت به فرش ماشيني اين است كه اين فرش به علت مواد طبيعي به كار رفته در آن در تابستان سرد و در زمستان گرم است اما فرش ماشيني به علت مواد پلاستيكي اش داراي اين خصوصيت نيست.

انتخاب فرش دستباف

الياف طبيعي در فرش هاي دستباف

ويژگي هاي فرش دستباف خوب و با كيفيت

رنگ ندادن فرش دستباف

چنانچه در دنياي مد نمناك اشاره شده است براي خريد يك فرش دستباف مرغوب قبل از پرداخت پول روي قسمتي از فرش يك دستمال نمداربكشيد ، در صورتي كه رنگ فرش دستباف مصنوعي باشد فرش به دستمال رنگ خواهد داد.

عمر و ماندگاري بالا

عمر و ماندگاري فرش دست باف نسبت به همه ي كف پوش هاي ديگر بيشتر است و براي پاكيزگي و تنظيف قابليت بسيار بالايي

براي اطلاعات بيشتر به سايت قاليخان مراجعه كنيد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.